Tessla - dåtid, nutid och framtid

Tessla oktober 2013. Foto Ida Rosenqvist.
Tessla är en dansk-svensk Gårdshund, född i maj 2007 och alltså 6 år gammal. Hon är född hos Arne Seim i Lund och kom till mig när hon fyllt 8 veckor, den 27 juli 2007. Jag hade funderat länge på att köpa hund och tog tag i det på allvar när jag i mars samma år förlorade min häst och därmed plötsligt hade mer pengar och tid än jag räknat med. Jag bodde fortfarande hemma hos mina föräldrar och kunde styra mina arbetstider mycket själv så förutsättningarna var mycket bra. Det som var mindre bra med köpet var väl att jag tingade valp utan att någonsin ha träffat en hund av rasen dansk-svensk gårdshund, jag hade bara läst om den och tyckte att den verkade passande. Jag hälsade inte ens på uppfödaren utan min första kontakt med Tessla och hela rasen blev alltså när hon kom till mig den underbarta dagen i juli. Detta är inget jag rekommenderar till valpköpare, men som tur var blev det bra för mig, väldigt bra till och med.
 
Tessla är sedan den dagen min allra bästa vän och hon har följt mig genom mycket i livet. Under dessa fem år har jag träffat många hundar av rasen och lärt mig allt mer om den och jag tycker fortfarande att jag valde helt rätt.
 
Tessla (S43904/2007) är vit och viltfärgad och 37 cm hög. Hon har HD A, är utställd med Excellent och har genomfört BPH.
 
Tessla oktober 2013. Foto Ida Rosenqvist.
Tessla hade en kull valpar 2012, dem kan ni läsa om under kategorierna "Parning och dräktighet första kullen", "Första kullens valptid" och "Resultat avkommor första kullen". Nu planeras valpar igen och Tessla kommer att paras med Götängens Ixon i början av 2014. Ixon är en mycket trevlig herre som kompletterar Tessla väl. Han är 33 cm hög, trefärgad, och utställd med Excellent, CK, R-cert. HD A och genomfört både BPH och MH. Läs gärna mer om Ixon på http://www.idasgardshundar.n.nu/
 
Valparna planeras födas i april 2014.
 
Ixon 2 år. Foto Ida Rosenqvist.
Ixon 3 år. Foto Anna Dahl.
 Ixon 3 år. Foto Ida Rosenqvist.
 
Tessla och Ixon oktober 2013. Foto Ida Rosenqist.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

dsgtessla

Den här bloggen handlar om dansk-svenska gårdshunden Tessla och hennes avkommor. Jag som äger Tessla och driver uppfödningen heter Ulrika och vi håller till i Knivsta, strax utanför Uppsala. Välkommen att höra av er om ni vill veta mer om den dansk-svenska gårdshunden. Valpar planeras till våren 2014.

RSS 2.0