Torsdag 10 maj

Tog lite bilder på promenaden i morse.







Har förresten glömt att berätta om hälsokollen hos veterinären. Hon tittade,klämde och lyssnade igenom Tessla och gav oss sen ett intyg på att hon är i god form, gott hul och bra musklad och att hon inte kunde se några medicinska hinder för en parning. Inte för att jag hade trott att något skulle vara fel, men det känns alltid bra med en liten check-up. Vi pratade även om herpesviruset och jag fick med mig bra vetenskaplig information som gjort att jag känner mig trygg i mitt beslut att inte vaccinera. Jag kommer däremot hålla Tessla från nya hundar under hela dräktigheten för att minimera riskerna för smitta.

När det gäller avmaskning har jag bestämt mig för att inte avmaska, eftersom det senaste träckprovet var helt blankt. Jag är emot rutinmässig avmaskning och vill inte stoppa i min hund gift i onödan och inte bidra till resistensutveckling så jag avvaktar och avmaskar valparna senare, eftersom det måste göras oavsett om jag avmaskar Tessla nu eller inte. På hästar är alla avmaskningsmedel receptbelagda och det tycker jag dem skulle vara till smådjur också.   




Kommentarer
Cissi

Tummen upp för dig och dina tankar om avmaskning. Gjorde också prov på Ludde i stället för att avmaska. Ofta tror jag att vi avmaskar i onödan:)

2012-05-12 @ 19:42:40
Cissi

Tummen upp för dina tankar om avmaskning. Gjorde själv träckprov på Ludde senast. Tror att många avmaskar helt i onödan.

2012-05-12 @ 19:46:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

dsgtessla

Den här bloggen handlar om dansk-svenska gårdshunden Tessla och hennes avkommor. Jag som äger Tessla och driver uppfödningen heter Ulrika och vi håller till i Knivsta, strax utanför Uppsala. Välkommen att höra av er om ni vill veta mer om den dansk-svenska gårdshunden. Valpar planeras till våren 2014.

RSS 2.0